Cvičenia poznávacích procesov

Pravidlá cvičenia /obsah podľa pokynov špeciálneho pedagóga/

  • stačí 5-10 minút, denne, vytrvalo približne 2-3 mesiace
  • vytvoriť pohodu
  • pri známke nepozornosti nácvik prerušiť, vrátiť sa po chvíli
  • postupne zvyšovať náročnosť po zvládnutí predchádzajúcich cvičení
  • motivovať dieťa k práci, hrové aktivity, súťaž
  • oceniť aj drobné kroky /nájsť si vždy niečo na pochválenie, nepoužívať slovo nie, zle, ale stop, ešte raz sa pokús, je to lepšie, vidím, že si sa snažil../ nezabudnúť na dôležitosť zážitku úspechu a možnosť zvládnutia svojich ťažkostí
  • tolerovať pomalé tempo práce, nepresnosti a nevyrovnanosť vo výkonoch
  • získať pre spoluprácu aj rodičov
  • krátkodobé ciele, povzbudzujúce výroky – toto bude pre teba hračka

Cvičenia sluchového vnímania /podpora čítania, diktátov../:

  • rozdeliť vetu na slová, určiť poradie, počet, prvé a posledné
  • deliť slová na slabiky a hlásky, určiť ich poradie, počet, prvú a poslednú hlásku, vedieť či sa istá hláska vyskytuje v slove, vymýšľať slová s danou hláskou – začína sa , končí na, na druhom mieste v poradí je...povedať koľko hlások má slovo
  • rozpoznať vyhláskované slovo /v prípade potreby začať od slabík, dvojslabičné slovo s otvorenými slabikami - ruka, jednoslabičné slovo so zatvorenou slabikou - pes, trojslabičné slovo s otvorenými slabikami - koleso, dvojslabičné slovo s 1 zatvorenou slabikou – bubon, taška.../ r-u-k-a, k-o-l-e-s-o
  • tvorenie slov zámenou hlásky, slabiky /mak-rak-vak/, pridávaním či uberaním hlások, slabiky
  • tvorenie slov z poprehadzovaných slabík, písmen
  • pri čítaní príbehu dieťa reaguje dohovoreným pohybom na počutie dohovoreného slova /farby, slovo kráľ, zvieratá../
  • pri čítaní príbehu zámerne meníme slová v známom texte /Modrá Čiapočka, niesla v košíčku cvičky.../
  • vymýšľame slová s rovnakým základom – ryba, rybár, rybník..
  • dospelý hovorí dvojice rovnakých a podobných slov, dieťa označí či sú rovnaké, alebo v čom sa odlišujú
  • dospelý hovorí slová, dieťa určuje prítomnosť a pozíciu dohodnutej hlásky
  • v slovách určujeme tvrdú, mäkkú hlásku d-ď, t-ť..začíname s rozlišovaním na začiatku slova, na konci a potom uprostred
  • podobne s rozlišovaním znelých a neznelých spoluhlások
  • po sluchovom zvládnutí cvičíme v písanie /tvrdej, znelej, mäkkej, neznelej spoluhlásky, dlhej samohlásky../ najprv v doplňovacích cvičeniach, potom ako diktát po predchádzajúcej sluchovej príprave /rozložíme si slovo na hlásky, zdôrazníme mäkčeň. dĺžeň
  • označujeme krátku a dlhú samohlásku v texte, grafickými značkami slabiky /krátka slabika – bodka, dlhá slabika – čiara/ a triedime slová podľa udanej schémy / - . . , . - , . ./
  • vymýšľanie slov podľa danej schémy / - . . písmeno/
  • reprodukcia rytmu tlieskaním, ťukaním, vytlieskávanie rytmu piesne
  • slovné hry s doplňovaním slov do vety: Mama kúpila...
  • vytlieskávanie slabík v slove, vo vete
  • zapamätať si riekanky, básničky, zaujímavé výroky /rytmus, rým/
  • podľa počutej inštrukcie vykonať/naraz povedané dva – tri pokyny/ a dodržať postup zadania /poradie pokynov/

Cvičenia sluchovej analýzy, syntézy

Vždy dodržať postupnosť, začať od slov /prípadne od slabík/, ktoré dieťa ešte dokáže analyzovať, alebo poskladať z počutých hlások. Dieťa postupne sa učí pracovať so slovami zvyšujúcej sa náročnosti /po bodoch/, v nácviku prechádzame ku ďalšiemu typu slov len vtedy, ak zvláda analýzu a syntézu daného bodu /napr. v 2. bode zvládne slová, postupujeme k slovám v bode 3/

1. slabiky ma, lo, pe... op, al, em...

2. dvojslabičné slová/spoluhláska a samohláska/: ruka, pero, misa

3. dvojslabičné slová : áno, eso, ucho, aby

4. slová so zatvorenou slabikou: dom, pes, žiak

5. dvojslabičné slová: hlava, kruhy, zbiera,

6. trojslabičné slová: ovocie, akoby, okolo, Irena

7. trojslabičné slová: rodina, jahoda, palica

8. kombinácie: obed, sused, Adam, účet

9. kombinácie: taška, búrka

10. kombinácia v trojslab. slove: výrobok, pekáreň

11. dve zatvorené slabiky: balkón, parník, sedliak

12. zložitejšie slová: vlak, zrnko, pstruh, srdce, prsteň, jablko, brzda

13. niekoľkoslabičné slová: prisťahovalec, drevorubač, okoloidúci, dlhotrvajúci

14. podobné slová: pec-vec, schody-zhody, bohatá-rohatá, zapísal-zasypal, trojka-sojka

15. slová s inverziou hlások: kos-sok, syr-rys, sen-nes, mat-tam

Cvičenia zrakového vnímania /podpora rozlišovania písmen, písania, čítania, diktátov, matematiky../:

  • hľadáme rôzne objekty, detaily napr. pri pohľade z okna, v izbe
  • hľadanie obrázka v spleti čiar, prekrývajúcich sa obrazcov, slov
  • vyfarbovanie plôch podľa daných značiek
  • vyhľadávanie písmen v texte
  • triedenie predmetov podľa danej vlastnosti
  • hľadanie odlišností, rovnakosti dvoch obrázkov v dvojici, skupine podobných
  • dokresľovanie obrázkov, písmen, skladanie z častí – obrázky, písmená, slová
  • hry pexeso, Čo na stole pribudlo /zmenilo sa, stratilo sa/? do 8ks /Dospelý pomáha, ak o každom predmete povieme komu patrí, na čo sa používa..., kreslenie hľadaných predmetov, napovedanie prvej hlásky, napísanie prvej slabiky.../
  • rozlišovanie inverzných obrázkov – rovnaké aj stranovo prevrátené /hry s predmetmi/, dokresľovanie rovnakého a obráteného obrazca
  • vyhľadať rovnaký, odlišný predmet v skupine
  • dokresľovanie obrázkov podľa osi súmernosti, v štvorcovej sieti
  • hra Na sochy, Na zrkadlá
  • dieťa so zaviazanými očami sa má dotknúť rovnakého miesta na svojom tele, kde sa ho predtým dotkol dospelý
  • pojmy hore/dole, vpravo/vľavo, vpredu/vzadu, pred/za, medzi, vedľa... umiestňovanie predmetov podľa pokynov, kreslenie značiek na papier podľa pokynov
  • skladanie častí geometrických tvarov
  • sledovať očami pohybujúce sa objekty, gúľanie očami... bez pohybu hlavy, vymenovať rad predmetov postupne zľava doprava
  • rozhovor o obrázkoch s dejom príbehu postupne zľava do prava podľa
  • zostaviť obrázky s dejom príbehu podľa dejovej línie
  • sledovanie labyrintu, prepletených čiar prstom, ceruzkou, spájanie obrázkov
  • obkresľovanie línie obrázkov cez priesvitný papier, po bodkách
  • kreslenie v štvorcovej sieti, dokresľovanie polovice, zväčšovanie
  • modelovanie, obkresľovanie písmen tlačených, písaných
  • ukladanie predmetov podľa vzoru, vytváranie vzorov, doplňovanie chýbajúcich častí vzoru, vyfarbovanie daných okienok v štvorcovej sieti
  • písanie písmen, slov do krupice, piesku, obkresľovanie veľkých predpísaných písmen a slov
  • Pri práci s obrázkami začať najprv s jednoduchými, postupne prechádzať k zložitejším s väčším množstvom detailov.

Spracovala: Mgr. Slavíková

Literatúra: Pokorná - Teorie nápravy poruch učení, Zelinková - Dyslexia v predškolskom veku, Blažková – Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy