Vlastné ciele a poslanie výchovy a vzdelávania

Našim cieľom je zistiť úroveň vedomostí dieťaťa a prispôsobiť všeobecné ciele vzdelávania v jednotlivých oblastiach individuálnym osobitostiam detí  s poruchami správania. Vo vyučovaní si môže pedagóg prispôsobiť dĺžku a štruktúru vyučovacej hodiny flexibilne, zohľadňujúc psychický stav detí. Dôraz kladieme na osvojenie si vhodného učebného štýlu pre žiakov a zmenu vzťahu k učeniu, reedukáciu a korekciu porúch učenia a správania, tréning zmierňovania agresivity a impulzivity.

Vo výchovno-vzdelávacom procese učiteľ zohľadňuje špecifiká osobnosti a poznávacích procesov žiaka, ktoré môžu byť prítomné: ťažkosti pri niektorých myšlienkových operáciách; pomalé tempo zapamätávania a narušenia pamäti, motorická instabilita, nedostatky vo vývine psychomotorických zručností, znížená miera koncentrácie a vytrvalosti pozornosti, neadekvátne emocionálne reakcie, zvýšená unaviteľnosť, nerovnomerné výkony a i.

Hlavnými výchovno-vzdelávacími cieľmi sú:

  • zistiť úroveň vedomostí žiaka a diagnostikovať príčiny zlyhávania. Identifikovať silné stránky, zdroje a možnosti rozvoja,
  • doplniť zameškané učivo v jednotlivých predmetoch, získavať nové vedomosti podľa osnov, vytvárať a modifikovať výchovno-vzdelávací program pre každého žiaka,
  • overovať spôsoby, účinné vyučovacie metódy a postupy vzhľadom na individuálne možnosti žiaka,
  • meniť vzťah žiakov ku škole, učeniu pozitívnym hodnotením aj malých úspechov a prejavenej snahy,
  • overovať modelové situácie, v ktorých žiaci najčastejšie zlyhávajú, formovať vzťah k učiteľom, k autorite a snažiť sa zmeniť nezdravé stereotypy,
  • poskytnúť žiakovi získať korektívnu skúsenosť a možnosť náhľadu na svoje neadekvátne konanie a správanie,
  • posilňovať odolnosť žiaka voči negatívnym vplyvom počas vyučovania,
  • usmerňovať kariérny vývin žiaka a rozvoj zručností pre riadenie vlastnej kariéry.

Špecifickými cieľmi sú:

  • špeciálnopedagogická diagnostika stavu vzdelanosti, vedomostí, zručností, návykov a vývinu vlastností osobnosti,
  • reedukácia narušeného vývinu vlastností osobnosti vo vzťahu k učeniu, správaniu, práci a narušeného psychosociálneho a emocionálneho vývinu,
  • stanovenie prognózy vzdelávania.