Navigácia
Obsah
Prejavy vývinových porúch učenia
Pre deti s vývinovými poruchami učenia bývajú časté ťažkosti vo vykonávaní presných úloh, alebo v iných aktivitách:
- vymenovanie dní v týždni, mesiacov v roku, abecedy...
- určovanie presného času podľa hodín
- postup jednotlivých činností, na seba naväzujúce kroky
- problémy s pravo-ľavou orientáciou
- neplynulé /chybné/ očné pohyby, užšie zorné pole
- oneskorenie vývinu reči, ťažká a namáhavá artikulácia, problémy v obratnosti mikromotoriky hovoridiel
- nemotornosť, ťažkosti s rytmom pri tanci, hre na hudobný nástroj, loptových hrách, častejšie náhodné úrazy
- nevyspelosť sluchového vnímania – rozlišovanie, analýza, syntéza
- nepresnosť zrakového vnímania, nespoľahlivá a slabá zraková pamäť
- ťažkosti s koncentráciou pozornosti, ľahká rozptýliteľnosť
- hyperaktivita /nadmerne aktívne/, prípadne hypoaktivita /nadmerne pasívne/
- ťažkosti pri spájaní písmen do slabiky, slova, zamieňanie písmen
- neúhľadný zápis, ťažkosti s dodržaním tvaru písmena
- veľa chýb v zápise – chýbajúce písmená, zámeny písmen, nepíše dĺžne, mäkčene
- neporozumie slovnú úlohu v matematike
- nevie správne zapísať čísla, dlho potrebuje pomoc prstov pri operáciách
- ťažkosti s osvojovaním si a používaním násobilky
- nevie sa naučiť násobilku, dlho mu trvá, kým vypočíta a často sa mýli
- ťažkosti s geometriou, orientáciou na mape, v cestovnom poriadku, v priestore – „stratí sa“
Prejavy dyslexie:
- pomalé a ťažkopádne čítanie
- chybné čítanie slabík a slov
- vynechávanie, pridávanie písmen, jedného, viacerých
- hádanie a domýšľanie slov podľa počiatočných písmen, slabiky
- chybné opravovanie prečítaného
- nedodržiavanie interpunkčných znamienok /dĺžne, mäkčene, bodky/
- rýchle čítanie, bez porozumenia čítaného textu, dieťa nedokáže povedať o čom čítal /počúval čítané/, nepostrehne súvislosti, vzťahy
- zámeny písmen, ktoré sú tvarovo podobné b-d, p-q, k-h, t-j, t- f, m-n, E-F, e-o..
- zámeny písmen zvukovo podobných t-d, s-z-c, h-ch..
- zámeny samohlások
- zámeny zrkadlovo symetrických písmen a-e, b-d, t-j,z-s
- zámeny poradia písmen, aj celých slabík v slove šíp-píš, tašky-šatky
zámeny iných písmen n-p, r-v..
Prejavy dysgrafie a dysortografie
- neúhľadný zápis písmen, pri prepisovaní slova ešte horší zápis
- pomalé tempo písania
- nerovnako veľké písmená, rôzny sklon písmen, nepíše na riadok
- zámeny písmen, podobne ako v prejavoch dyslexie
- zo slov vypadávajú písmená pri písaní
- nedokáže rozpoznať hranice slov, píše slová spolu, alebo ich nelogicky rozdeľuje
- kŕčovité držanie pera, malý rozsah pohybu zápästia, nesprávne držanie pera, silný tlak písacej potreby
- nezapíše správne bodky, dĺžne, mäkčene...
- vie pravidlá pravopisu, ale pri písaní ich nedokáže používať
- výraznejší rozdiel v kvalite písania ak má obmedzený čas na zápis, menej chýb, ak pracuje v pohode, bez časového limitu
Prejavy dyskalkúlie
- nevie správne zapísať čísla, zamieňa si tvarovo podobné čísla, nechápe rad čísel /vzostupný aj zostupný/, nesprávne číta aj zapisuje viacciferné čísla
- nechápe pojem číslo, nevie slovne vyjadriť počet ukazovaných predmetov, správne porovnať skupiny predmetov
- zámeny matematických operácií, nechápe matematické symboly
- ťažko sa orientuje v prechodoch cez desiatku, stovku,... nedokáže urobiť rozklad čísel, a opačne
- nedokáže doplniť postupnosti, matematických radoch - nájsť vzájomné vzťahy medzi číslami
- nevie sa zorientovať v číslach, v ktorých na niektorých pozičných hodnotách sú nuly
- dlho potrebuje pomoc prstov, názoru pri operáciách
- ťažko sa učí odčítanie s prechodom cez desiatku
- ťažkosti s osvojovaním si a používaním násobilky
- nevie sa naučiť násobilku, dlho mu trvá, kým vypočíta a často sa mýli
- nechápe operáciu delenia, vysoká chybovosť /zvládnutá násobilka/
- nedokáže počítať spamäti
- problematický zápis čísel pod seba /do stĺpcov/ a operácie s nimi
- nedokáže riešiť zložené úlohy /potreba udržať v pamäti čiastkové výsledky/
- nedokáže si slovné zadanie prečítať, porozumieť, previesť úlohu do systému čísel
- pomalá automatizácia čiastkových krokov
- ťažkosti s geometriou
- problémy s orientáciou na mape, v cestovnom poriadku, encyklopédii a pod.
Spracovala: Mgr. Slavíková
Literatúra: Zelinková – Poruchy učení, Simon – Dyskalkúlia, Blažková – Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy