Prejavy vývinových porúch učenia

Pre deti s vývinovými poruchami učenia bývajú časté ťažkosti vo vykonávaní presných úloh, alebo v iných aktivitách:

  • vymenovanie dní v týždni, mesiacov v roku, abecedy...
  • určovanie presného času podľa hodín
  • postup jednotlivých činností, na seba naväzujúce kroky
  • problémy s pravo-ľavou orientáciou
  • neplynulé /chybné/ očné pohyby, užšie zorné pole
  • oneskorenie vývinu reči, ťažká a namáhavá artikulácia, problémy v obratnosti mikromotoriky hovoridiel
  • nemotornosť, ťažkosti s rytmom pri tanci, hre na hudobný nástroj, loptových hrách, častejšie náhodné úrazy
  • nevyspelosť sluchového vnímania – rozlišovanie, analýza, syntéza
  • nepresnosť zrakového vnímania, nespoľahlivá a slabá zraková pamäť
  • ťažkosti s koncentráciou pozornosti, ľahká rozptýliteľnosť
  • hyperaktivita /nadmerne aktívne/, prípadne hypoaktivita /nadmerne pasívne/
  • ťažkosti pri spájaní písmen do slabiky, slova, zamieňanie písmen
  • neúhľadný zápis, ťažkosti s dodržaním tvaru písmena
  • veľa chýb v zápise – chýbajúce písmená, zámeny písmen, nepíše dĺžne, mäkčene
  • neporozumie slovnú úlohu v matematike
  • nevie správne zapísať čísla, dlho potrebuje pomoc prstov pri operáciách
  • ťažkosti s osvojovaním si a používaním násobilky
  • nevie sa naučiť násobilku, dlho mu trvá, kým vypočíta a často sa mýli
  • ťažkosti s geometriou, orientáciou na mape, v cestovnom poriadku, v priestore – „stratí sa“

Prejavy dyslexie:

  • pomalé a ťažkopádne čítanie
  • chybné čítanie slabík a slov
  • vynechávanie, pridávanie písmen, jedného, viacerých
  • hádanie a domýšľanie slov podľa počiatočných písmen, slabiky
  • chybné opravovanie prečítaného
  • nedodržiavanie interpunkčných znamienok /dĺžne, mäkčene, bodky/
  • rýchle čítanie, bez porozumenia čítaného textu, dieťa nedokáže povedať o čom čítal /počúval čítané/, nepostrehne súvislosti, vzťahy
  • zámeny písmen, ktoré sú tvarovo podobné b-d, p-q, k-h, t-j, t- f, m-n, E-F, e-o..
  • zámeny písmen zvukovo podobných t-d, s-z-c, h-ch..
  • zámeny samohlások
  • zámeny zrkadlovo symetrických písmen a-e, b-d, t-j,z-s
  • zámeny poradia písmen, aj celých slabík v slove šíp-píš, tašky-šatky

zámeny iných písmen n-p, r-v..

Prejavy dysgrafie a dysortografie

  • neúhľadný zápis písmen, pri prepisovaní slova ešte horší zápis
  • pomalé tempo písania
  • nerovnako veľké písmená, rôzny sklon písmen, nepíše na riadok
  • zámeny písmen, podobne ako v prejavoch dyslexie
  • zo slov vypadávajú písmená pri písaní
  • nedokáže rozpoznať hranice slov, píše slová spolu, alebo ich nelogicky rozdeľuje
  • kŕčovité držanie pera, malý rozsah pohybu zápästia, nesprávne držanie pera, silný tlak písacej potreby
  • nezapíše správne bodky, dĺžne, mäkčene...
  • vie pravidlá pravopisu, ale pri písaní ich nedokáže používať
  • výraznejší rozdiel v kvalite písania ak má obmedzený čas na zápis, menej chýb, ak pracuje v pohode, bez časového limitu

Prejavy dyskalkúlie

  • nevie správne zapísať čísla, zamieňa si tvarovo podobné čísla, nechápe rad čísel /vzostupný aj zostupný/, nesprávne číta aj zapisuje viacciferné čísla
  • nechápe pojem číslo, nevie slovne vyjadriť počet ukazovaných predmetov, správne porovnať skupiny predmetov
  • zámeny matematických operácií, nechápe matematické symboly
  • ťažko sa orientuje v prechodoch cez desiatku, stovku,... nedokáže urobiť rozklad čísel, a opačne
  • nedokáže doplniť postupnosti, matematických radoch - nájsť vzájomné vzťahy medzi číslami
  • nevie sa zorientovať v číslach, v ktorých na niektorých pozičných hodnotách sú nuly
  • dlho potrebuje pomoc prstov, názoru pri operáciách
  • ťažko sa učí odčítanie s prechodom cez desiatku
  • ťažkosti s osvojovaním si a používaním násobilky
  • nevie sa naučiť násobilku, dlho mu trvá, kým vypočíta a často sa mýli
  • nechápe operáciu delenia, vysoká chybovosť /zvládnutá násobilka/
  • nedokáže počítať spamäti
  • problematický zápis čísel pod seba /do stĺpcov/ a operácie s nimi
  • nedokáže riešiť zložené úlohy /potreba udržať v pamäti čiastkové výsledky/
  • nedokáže si slovné zadanie prečítať, porozumieť, previesť úlohu do systému čísel
  • pomalá automatizácia čiastkových krokov
  • ťažkosti s geometriou
  • problémy s orientáciou na mape, v cestovnom poriadku, encyklopédii a pod.

Spracovala: Mgr. Slavíková

Literatúra: Zelinková – Poruchy učení, Simon – Dyskalkúlia, Blažková – Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy