Navigácia
Obsah
Pred vstupom do školy
Krátky súhrn činností, ktorým by sme sa mali venovať pred vstupom do školy
- od dieťaťa vyžadujeme jasnú a presnú výslovnosť
- vedieme dieťa k tomu, aby kľudne a pozorne počúvalo predčítanú rozprávku, príbeh a porozprávame sa o nej
- vyžadujeme, aby hneď vhodne reagovalo na danú úlohu a dôsledne sledujeme ako ju vykonáva
- sústredíme dieťa na vykonávanú prácu a nedovolíme, aby sa zapodievalo vedľajšími vecami, činnosťami
- zvykáme dieťa na to, aby denne plnilo drobné úlohy pri domácich prácach
- dbáme, aby dieťa ukončilo začatú hru, začatú prácu
- vedieme ku tomu, aby dieťa poukladalo hračky, ceruzky, po jedle svoj príbor a taniere
- pri hre a na vychádzke ho usmerňujeme, aby si všímalo zvieratá, kvety, aby sa učilo pozorovať zmeny okolo seba
- učíme dieťa pozdraviť, poprosiť, poďakovať
- zvykáme ho na pevný režim vstávania, jedla, večerného spánku v určitú hodinu
- naučíme ho meno, priezvisko, adresu, mená rodičov a súrodencov
- naučíme ho samostatnosti v obliekaní, prezliekaní do cvičebného úboru a zaviazať si šnúrky topánok
- učíme ho poznávať farby, kresliť ceruzkami, maľovať štetcom vodovými farbami, strihať po línii, grafomotorické cvičenia /kruhy, ovály, dolné oblúky, horné oblúky, osmičky, ostré zuby, labyrinty, lastovičky/
- učíme ho spoločne odriekavať básničky, riekanky, vedieť vystupovať pred kolektívom
- naučíme ho samostatnosti v hygiene
- učíme podriadiť sa práci v skupine, plniť požiadavky skupiny, nedožadovať sa sústavne pozornosti dospelého, vedieť odložiť svoje prianie, vzdať sa na čas svojich osobných potrieb prospech spoločných cieľov
- cvičíme potlačovať svoju afektivitu, nereagovať impulzívnych výbuchom, plačom v prípade nezdaru, učíme ho zlosť regulovať a ventilovať skôr slovnými prejavmi
- malo by pracovať na úlohe, aj keď nie je pre neho príťažlivá
- postupne učiť dieťa chystať si veci na nasledujúci deň
Cvičíme zrakové vnímanie
- rozlišovať geometrické tvary a pomenovať ich
- poznať niektoré písmená a číslice
- poznať farby
- skladať a rozkladať obrázky a fotky rozstrihané na časti
- skladať a rozkladať časti stavebníc, puzzle, mozaiky
- rozlišovať a vyhľadávať rovnaké predmety /z hromádky vybrať určené tvary/
- vyhľadať veci, ktoré podľa napr, tvaru, farby.. nepatria do skupiny
- vyhľadávať rozdiely na zdanlivo rovnakých obrázkoch
- vyhľadávanie vecí ukrytých na obrázku
- hľadať rovnaké a rozdielne obrázky, odlíšiť rozdielny obrázok medzi rovnakými
Na rozvoj priestorovej orientácie
- prechádzať obrázkovými bludiskami
- vyhľadávanie a určenie miesta nejakej veci v miestnosti, na obrázku, hračke, aj v reáli s určovaním zmeny ich postavenia v priestore
- vyhľadávanie vecí na obrázku s pojmami hore, dole, vpredu, vzadu, uprostred
- určenie polohy na sebe a na druhom človeku
- popis cesty do obchodu, parku s pojmami vpravo, vľavo
Cvičíme sluchové vnímanie
- malo by poznať prvé písmeno v slove
- cvičiť rozklad slov na hlásky a naopak skladanie slov z vyslovených hlások
- rozlišovanie zvukov /so zaviazanými očami reálne zvuky predmetov/
- poznávanie hudobných nástrojov, prírodných zvukov
- napodobovanie rytmu tlieskaním, riekanky, básničky
- hľadanie predmetu podľa zvuku
- hádanky čo takýto zvuk vydáva, hry na slepú babu
- hádanky ktorou hláskou začína a ktorou sa končí dané slovo
- slovný futbal na hlásky /ananás – spolu – ucho – o../
- vymýšľanie slov s určenou prvou hláskou, slabikou
- vyhľadať predmety v miestnosti, ktorých názov začína danou hláskou, slabikou
Logické myslenie
- jednoduché príklady Kúpili sme 4 jablká. Jedno si zjedol. Koľko ostalo?
Pamäť
- má si pamätať vetu s 8 slovami a doslova ju zopakovať
- má vykonať činnosti podľa 3 naraz vyslovených zadaní
- básne, piesne, pexesá /aj písmenkové/
- vymýšľať a rozprávať príbehy, hádanky
Reč
- dieťa by malo vyslovovať všetky hlásky, toleruje sa ešte výslovnosť r
- bohatá slovná zásoba 10 – 14 tisíc slov
- zvládať gramatické javy reči – skloňovanie, časovanie v slovnom prejave, slová vo vete skladať v správnom poradí
- niekoľkými vetami /6-7/ rozprávať o svojej rodine, trávení voľného času, záujmoch
Grafomotorika
- správne držanie ceruzky, postavenie prstov /ceruzka položená na prostredníku, pridržiavaná ukazovákom a palcom/, 2 – 3 cm vzdialenosť od hrotu
- vedieťa nakresliť geometrické tvary
- kresba postavy s detailami, rozoznateľné a proporčne rozlíšené časti tela /všímať si detaily v reáli a správne ich umiestňovať/
- striedať písacie materiály
- pred kresbou uvoľňovacie cvičenia /krúženie a kývanie zápästím, predlaktím, celou rukou, hýbanie prstami v rozsahu ich pohybu, zdravenie sa prstov.../, často kresliť na veľkú plochu
- vyfarbovanie plôch bez presahovania za líniu, alebo nedosahovania línie