Pred vstupom do školy

Krátky súhrn činností, ktorým by sme sa mali venovať pred vstupom do školy

  • od dieťaťa vyžadujeme jasnú a presnú výslovnosť
  • vedieme dieťa k tomu, aby kľudne a pozorne počúvalo predčítanú rozprávku, príbeh a porozprávame sa o nej
  • vyžadujeme, aby hneď vhodne reagovalo na danú úlohu a dôsledne sledujeme ako ju vykonáva
  • sústredíme dieťa na vykonávanú prácu a nedovolíme, aby sa zapodievalo vedľajšími vecami, činnosťami
  • zvykáme dieťa na to, aby denne plnilo drobné úlohy pri domácich prácach
  • dbáme, aby dieťa ukončilo začatú hru, začatú prácu
  • vedieme ku tomu, aby dieťa poukladalo hračky, ceruzky, po jedle svoj príbor a taniere
  • pri hre a na vychádzke ho usmerňujeme, aby si všímalo zvieratá, kvety, aby sa učilo pozorovať zmeny okolo seba
  • učíme dieťa pozdraviť, poprosiť, poďakovať
  • zvykáme ho na pevný režim vstávania, jedla, večerného spánku v určitú hodinu
  • naučíme ho meno, priezvisko, adresu, mená rodičov a súrodencov
  • naučíme ho samostatnosti v obliekaní, prezliekaní do cvičebného úboru a zaviazať si šnúrky topánok
  • učíme ho poznávať farby, kresliť ceruzkami, maľovať štetcom vodovými farbami, strihať po línii, grafomotorické cvičenia /kruhy, ovály, dolné oblúky, horné oblúky, osmičky, ostré zuby, labyrinty, lastovičky/
  • učíme ho spoločne odriekavať básničky, riekanky, vedieť vystupovať pred kolektívom
  • naučíme ho samostatnosti v hygiene
  • učíme podriadiť sa práci v skupine, plniť požiadavky skupiny, nedožadovať sa sústavne pozornosti dospelého, vedieť odložiť svoje prianie, vzdať sa na čas svojich osobných potrieb prospech spoločných cieľov
  • cvičíme potlačovať svoju afektivitu, nereagovať impulzívnych výbuchom, plačom v prípade nezdaru, učíme ho zlosť regulovať a ventilovať skôr slovnými prejavmi
  • malo by pracovať na úlohe, aj keď nie je pre neho príťažlivá
  • postupne učiť dieťa chystať si veci na nasledujúci deň

Cvičíme zrakové vnímanie

  • rozlišovať geometrické tvary a pomenovať ich
  • poznať niektoré písmená a číslice
  • poznať farby
  • skladať a rozkladať obrázky a fotky rozstrihané na časti
  • skladať a rozkladať časti stavebníc, puzzle, mozaiky
  • rozlišovať a vyhľadávať rovnaké predmety /z hromádky vybrať určené tvary/
  • vyhľadať veci, ktoré podľa napr, tvaru, farby.. nepatria do skupiny
  • vyhľadávať rozdiely na zdanlivo rovnakých obrázkoch
  • vyhľadávanie vecí ukrytých na obrázku
  • hľadať rovnaké a rozdielne obrázky, odlíšiť rozdielny obrázok medzi rovnakými

Na rozvoj priestorovej orientácie

  • prechádzať obrázkovými bludiskami
  • vyhľadávanie a určenie miesta nejakej veci v miestnosti, na obrázku, hračke, aj v reáli s určovaním zmeny ich postavenia v priestore
  • vyhľadávanie vecí na obrázku s pojmami hore, dole, vpredu, vzadu, uprostred
  • určenie polohy na sebe a na druhom človeku
  • popis cesty do obchodu, parku s pojmami vpravo, vľavo

Cvičíme sluchové vnímanie

  • malo by poznať prvé písmeno v slove
  • cvičiť rozklad slov na hlásky a naopak skladanie slov z vyslovených hlások
  • rozlišovanie zvukov /so zaviazanými očami reálne zvuky predmetov/
  • poznávanie hudobných nástrojov, prírodných zvukov
  • napodobovanie rytmu tlieskaním, riekanky, básničky
  • hľadanie predmetu podľa zvuku
  • hádanky čo takýto zvuk vydáva, hry na slepú babu
  • hádanky ktorou hláskou začína a ktorou sa končí dané slovo
  • slovný futbal na hlásky /ananás – spolu – ucho – o../
  • vymýšľanie slov s určenou prvou hláskou, slabikou
  • vyhľadať predmety v miestnosti, ktorých názov začína danou hláskou, slabikou

Logické myslenie

  • jednoduché príklady Kúpili sme 4 jablká. Jedno si zjedol. Koľko ostalo?

Pamäť

  • má si pamätať vetu s 8 slovami a doslova ju zopakovať
  • má vykonať činnosti podľa 3 naraz vyslovených zadaní
  • básne, piesne, pexesá /aj písmenkové/
  • vymýšľať a rozprávať príbehy, hádanky

Reč

  • dieťa by malo vyslovovať všetky hlásky, toleruje sa ešte výslovnosť r
  • bohatá slovná zásoba 10 – 14 tisíc slov
  • zvládať gramatické javy reči – skloňovanie, časovanie v slovnom prejave, slová vo vete skladať v správnom poradí
  • niekoľkými vetami /6-7/ rozprávať o svojej rodine, trávení voľného času, záujmoch

Grafomotorika

  • správne držanie ceruzky, postavenie prstov /ceruzka položená na prostredníku, pridržiavaná ukazovákom a palcom/,  2 – 3 cm vzdialenosť od hrotu
  • vedieťa nakresliť geometrické tvary
  • kresba postavy s detailami, rozoznateľné a proporčne rozlíšené časti tela /všímať si detaily v reáli a správne ich umiestňovať/
  • striedať písacie materiály
  • pred kresbou uvoľňovacie cvičenia /krúženie a kývanie zápästím, predlaktím, celou rukou, hýbanie prstami v rozsahu ich pohybu, zdravenie sa prstov.../, často kresliť na veľkú plochu
  • vyfarbovanie plôch bez presahovania za líniu, alebo nedosahovania línie