Liečebno-výchovné sanatórium
Tešedíkova 3
040 17 Košice-Barca
tel.: +421 556 855 181
email: sanatorium@lvsbarca.sk
Naše služby
Liečebno-výchovné sanatórium (LVS) poskytuje psychologickú, psychoterapeutickú starostlivosť a výchovu a vzdelávanie deťom s vývinovou poruchou učenia a deťom s poruchami aktivity a pozornosti, u ktorých ambulantná starostlivosť neviedla k náprave, na základe:
Aby bola logopedická starostlivosť úspešná, je potrebné rešpektovať niektoré základné pravidlá:
VZNIK PAMÄŤOVEJ STOPY
Mozog je veľmi chytré, a hlavne úsporne pracujúce zariadenie. Počas dňa musí vyhodnotiť a uložiť také množstvo informácií, že naozaj neplytvá miestom a pomerne efektívne triedi všetko, čo sa mu ponúkne.
Sústredíme sa na to, čo nám pri učení (čohokoľvek) môže pomôcť.
Nový poznatok (napr. telefónne číslo, slovíčko) drží mozog v pamäti najviac pol minúty. Ak sa k nemu už nevraciame (slovíčko alebo číslo si nezopakujeme), pamäťová stopa sa rýchlo rozpadáva a my poznatok zabudneme.
Ak si chceme informáciu zapamätať, mali by sme sa jej venovať najmenej dve minúty (číslo si poznačíme, slovíčko opakujeme).
Za týchto okolností mozog informáciu uchováva zhruba ďalšiu pol hodinu, potom sa stopa znova začne pomaličky strácať.
Ak nás situácia zaujala a je podfarbená príjemnými pocitmi, vytráca sa informácia pomaly (cvičenie skončilo pochvalou, drobnou odmenou, číslo patrí milej osobe). Ak je nácvik spojený skôr s nepríjemnými pocitmi, stopa sa stráca veľmi rýchlo, mozog zážitok vytesňuje
Ak si chceme naučenú vedomosť alebo informáciu v hlave udržať, je potrebné počas tejto polhodinky trocha opakovať (Nezabudol si to slovíčko?, Čo sa píše v slove...?). Nie je potrebné opakovať celé cvičenie – stačí len „ťuknúť”. Dieťa to vôbec neobťažuje, ide o pár sekúnd, navyše väčšinou nasleduje pochvala.
A mozog vyhodnotí situáciu – k tomu sa vracajú, je to poznatok potrebný, mal by som ho zatiaľ v pamäti udržať. Krátky interval medzi drobným pripomenutím alebo krátkym cvičením by sa mal niekoľkokrát opakovať. Týmto sa pamäťová stopa upevňuje a mení svoj charakter.
Postupne je možné intervaly predlžovať zhruba na dve hodiny (to je práve fáza, ktorá zodpovedá častému doporučeniu pri nácviku rôznych činností – niekoľko minút niekoľkokrát denne). Nie je potrebné dlhé cvičenie, skôr efektívny výber. Na úvod niečo, čo dieťa bezpečne ovláda, aby sa uistilo, že to pôjde, potom to nové, čo potrebujeme nacvičiť, alebo to, čo je potrebné dôkladne upevniť. Na konci cvičenia, keď dieťa už stráca pozornosť alebo začína byť unavené, zaradíme znova niečo, čo dobre vie, aby cvičenie končilo úspešne.
Akonáhle pamäťová stopa postúpi do poslednej fázy, kedy zmení druhýkrát svoj charakter, je už pomerne stabilná a prežije dlhší čas bez toho, aby sa stratila (obyčajne sa uvádzajú dva dni, než sa stopa začne zase pomaly a nenápadne vytrácať) – to je čas vhodný na rôzne obmeny úloh, na ich postupné predlžovanie alebo zvyšovanie obtiažnosti – samozrejme nie až po dvoch dňoch, ale stále niekoľkokrát denne, hoci len pár minút (slová zapájame do viet a postupne aj do reči).
Pri nácviku počas dňa sa obyčajne kombinujú všetky fázy – pri úple nových úlohách krátke pripomenutia, už nacvičené poznatky sa udržiavajú krátkym cvičením, napríklad cestou zo škôlky. Hlavný nácvik nových vecí alebo dôkladnejšie precvičenie zaberie zhruba 2-3 krát denne sotva štvrťhodinku, v kľude domova.
Proces zapamätávania je samozrejme omnoho zložitejší, ovplyvňujú ho najrôznejšie okolnosti, napríklad náš typ pamäti, naše predchádzajúce znalosti a skúsenosti, sila nášho momentálneho záujmu, okolnosti, ktoré situáciu sprevádzajú a mnoho ďalších.
Tento schématický model vysvetľuje dostatočne zrozumiteľne, prečo u nikoho nemôže efektívne fungovať cvičenie, ku ktorému sa dostaneme občas na pol hodiny a prečo zadanie „10× denne päť minút” naozaj nemožno zameniť za jednohodinové cvičenie denne.
ZHRNUTIE
Prvá fáza - cvičenie trvajúce približne 2 minúty, základný nácvik, ďalšie veľmi krátke cvičenia v intervaloch asi pol hodiny.
Druhá fáza - drobné obmeny základnej úlohy, mierne predĺženie cvičení podľa typu úloh a záujmu dieťaťa (5-10 minút) zhruba v dvojhodinových intervaloch.
Tretia fáza - upevňovanie základných poznatkov, ich automatizácia a postupné obmeny úloh, zvyšovanie obtiažnosti a predlžovanie nácviku (podľa veku, typu úloh, záujmov a schopností na 15 minút, väčšinou 2-3× denne). Zapájanie nových návykov do bežnej reči.
METÓDA MALÝCH KROKOV
Okrem rozumného rozdelenia efektívnych krátkych cvičení máme ešte ďalšiu možnosť, ako nácvik uľahčiť a zaistiť dieťaťu pozitívne pocity, také dôležité pre rýchle zapamätávanie – totiž rozdeliť ťažkú úlohu, ktorá sa nedarí (alebo je riziko, že sa nepodarí), na niekoľko menších, postupných krokov, ktoré sa s istou dávkou úsilia podaria.
Obyčajne má dieťa pocity typu – zase zle, nejde mi to, nedokážem to, nedostanem odmenu, mamka je sklamaná, že mi to nejde, hnevá sa na mňa..., teda pocity negatívne. Mozog tieto nepríjemné veci maže rýchlejšie a namáhavo nacvičené kroky sa strácajú. Navyše, kto by robil niečo, čo mu nejde, a tak sa väčšinou veľmi rýchlo začnú vyskytovať situácie, keď sa dieťa nutne potrebuje napiť, odskočiť si, bolí ho hlava, snaží sa vyjednávať – ako dlho ešte musíme cvičiť...
Ak sa úloha rozdelí do menších, zvládnuteľných krokov, sú pocity úplne iné – ide mi to, mamka sa čuduje, aký som šikovný, dostanem odmenu, ak to ešte chvíľku vydržím...
A ako si poradiť s rozdelením cvičenia na malé kroky? Najlepšie sa to vysvetlí na príklade:
Často počuť argumenty, že takto je to veľmi pomalé, že to dieťaťu veľmi uľahčujeme, nech sa trocha ponamáha. Ale o to práve ide – nájsť správnu mieru, aby nároky boli vždy máličko nad hranicou, kam dieťa svojimi schopnosťami dosiahne, a hranicu vytrvalo posúvať hore. Nejde o to úlohu dieťaťu uľahčovať, ale primerane jeho možnostiam ho namáhať. Dôležité je práve to slovo „primerane” - nie málo, nie veľa. U každého je to iné. Niekomu stačí pomôcť malými krokmi len na začiatku, iný potrebuje vytrvalo postupovaťjednotlivými krôčkami od začiatku do konca.
Ak si predstavíme plnenie úloh ako cestu na vrchol kopca, potom metóda malých krokov sa podobá chôdzi po dlhšej, ale pohodlnej cestičke , stúpajúcej mierne v serpentínach, na rozdiel od priamočiareho šplhania do svahu plného neschodných miest.
Priamočiara metóda „toto sa musíš naučiť” nie je rýchlejšia. To skôr dieťa alebo dospelý stratí nervy – a cieľ zostane väčšinou v nedohľadne...
VÝVOJOVÉ ETAPY
Vývoj dieťaťa prebieha podobne – všetko, čo sa učíme, sa mení pomocou malých zmien od jednoduchého k postupne stále zložitejšiemu. Na tejto ceste sa však môžu vyskytnúť aj drobné okľuky či prekážky.
Nikoho ani nenapadne žiadať dieťatko, ktoré zatiaľ len lezie, aby vybehlo na prvé poschodie. Ale trojročné dieťa, ktoré sa oneskoruje v reči a začína používať prvé slová (aktívna reč je teda na vývojovom stupni zhruba ročného dieťaťa), dospelí často učia básničky a reagujú nespokojne, keď dieťa slová skomolí - „Veď už by to predsa mal vedieť!”
Vo vývoji ale platí celkom bez výhrad jedno základné pravidlo – jednotlivé vývojové etapy sa nedajú v žiadnom prípade preskočiť, dajú sa len vhodnou stimuláciou skrátiť. Ak budeme vyžadovať od trojročného dieťaťa, ktoré práve začína rozprávať, rovno básničky, je to podobne nezmyselné, ako vyžadovať salto na kladine, keď dotyčná ešte neovláda kotrmelec na žinienke. Argument, že sa má viac snažiť, pôsobí v telocvični absurdne, ale koľkokrát niečo podobné zažije dieťa, ktoré má problémy s rečou...
Všetky vývojové etapy musia prebehnúť, pretože jedna nadväzuje na druhú, každá je základnou pre tú ďalšiu, náročnejšiu. Toto pravidlo je potrebné mať na pamäti, aby sme zbytočne nežiadali od dieťaťa niečo, k čomu vo vývoji ešte nedospelo. V tom prípade by nám snaha a intenzívny nácvik neboli nič platné.
Ak sa nedarí nácvik, je potrebné sa poradiť s odborníkom a nájsť inú cestu, menšie kroky, odstrániť z cesty prekážky, alebo sa jednoducho zastaviť a počkať, kým sa zrelosť posunie na potrebnú úroveň. Čas bez cvičenia, ktorý vznikne, zmysluplne využiť inak.
ZHRNUTIE
Rozdelenie úloh na niekoľko postupných etáp je účinnejšie než opakované, často neúspešné cvičenie rovnakých úloh.
Jednotlivé vývojové etapy nemožno preskočiť, ale je potrebné všetkými prejsť a vhodnou stimuláciou ich skrátiť na minimum.
ARTIKULAČNÉ CVIČENIA
Pri cvičení nejde o rýchlosť, ale skôr o presnosť pohybu. Pohyby preto cvičíme pomocou hier najprv pomaly, pomocou zrkadla (Vieš to tak ako ja?), postupne zrýchľujeme tak, aby neutrpela kvalita pohybu
Na zazačiatku nácviku môžeme na pery alebo ďasná natrieť jogurt, čokoládu, nutelu a pod. a dieťa ju olizuje - zmysluplný pohyb sa darí lepšie.
Všeobecne zamerané pohyby
Pohyby zamerané na určitú skupinu hlások
Predpokladajú zvládnutie predchádzajúcich cvičení. Pohyb sa presúva z polohy pred perami späť do priestoru za zuby.
Spracovala (Budu správne mluvit): Mgr. Olhová, Mgr. Vagaská
logopéd
Po | Ut | St | Št | Pia | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |