Liečebno-výchovné sanatórium
Tešedíkova 3
040 17 Košice-Barca
tel.: +421 556 855 181
email: sanatorium@lvsbarca.sk
Naše služby
Liečebno-výchovné sanatórium (LVS) poskytuje psychologickú, psychoterapeutickú starostlivosť a výchovu a vzdelávanie deťom s vývinovou poruchou učenia a deťom s poruchami aktivity a pozornosti, u ktorých ambulantná starostlivosť neviedla k náprave, na základe.
Samohlásky:
A – na vyvodenie stačí väčšinou vzor artikulácie. Jazyk je v pokojovej polohe ľahko opretý o dolné rezáky, ústa sú otvorené. Cvičíme pred zrkadlom.
Zvuky – zívame, otvárame ústa na veľké jablko, vzdycháme
E – ústa sú mierne privreté tak, že horné a dolné rezáky sa približujú k sebe a kútiky úst sa zaostria do mierneho úsmevu.
Zvuky – ovca bečí, koza mečí
I – podobne ako nácvik E, len kútiky úst sa ešte viac zaostrujú do širokého úsmevu.
Zvuky – široko sa smejeme iiii, vtáčik spieva tili, tili, tili, nesieme sa na koni hi, hi,
O – vyslovujeme hlásku A za súčasného zaokrúhľovania pier
Zvuky – vzdychneme si och, divíme sa óóó
U – rovnako ako pri O, ale pery ešte viac zaokrúhlime a hrot jazyka sa posunie viac dozadu.
Zvuky – sova húka hú, hú, hú, auto trúbi tú., tú, tú, krava robí mú, mú, mú
Riekanky
A, o, u
Auto ide, sláva, sláva! Moje báby
Tata máva, mama, máva. majú háby.
Auto ide tú, tú, tú, moje báby hajajú,
tata, mama, už je tu. haju, haju, hajaju.
E, i
Mama Iva vyumýva, Behá Pejo, pobehuje,
Vyumývam ho aj ja Pejovi beh vyhovuje.
Myjeme ho obaja. Ihihi, ihahá,
Pejo v behu mihahá.
Dvojhlásky:
Nacvičujeme pred zrkadlom, keď dieťa vie vysloviť všetky samohlásky. Vyslovujeme samohlásky s výraznou artikuláciou. V ďalšej fáze spájame samohlásky do skupiniek a každú viackrát zopakujeme.
a-i-a-i, u-i-u-i, o-i-o-i, e-i-e-i, o-u-o-u,
i-a-i-a, i-u-i-u, i-o-i-o, i-e-i-e, u-o-u-o
Spoluhlásky:
P, b, m – podstatou je vytvorenie záveru oboma perami. Potom nasleduje náhle zrušenie v podobe explózie, krátkeho výbuchu. Jazyk sa na artikulácii nezúčastňuje.
P – zvuky: papá, pí-pí-pí
B - zvuky: bú-bú, bé-bé, bum-bum, bim-bam, buch-buch, bác
M - zvuky: mú-mú, mé-mé, miau-miau
F,v – medzi dolnou perou a hornými rezákmi sa vytvorí úžina. Sánka sa pritom posúva mierne dozadu. Vzduch uniká štrbinou medzi okrajmi rezákov a dolnej pery. Pery& sú od seba vzdialené minimálne. Jazyk sa na artikulácii nezúčastňuje.
F – zvuky: fú-fú, fí-fí, pif-paf
V – vyslovujeme ako predĺžené Ú v spojení so samohláskami úa, úe, úi, úo
T, D, N – utvoríme záver okrajom hornej plochy jazyka na podnebnej klenbe vpredu (jazyk sa dotýka podnebia v tvare podkovy). Potom nasleduje krátky výbuch. Pery sa na artikulácii nezúčastňujú.
T – môžeme naučiť tak, že dieťa naberie na chrbát hrotu jazyka slinu, zodvihne ho k ďasnám horných rezákov, kde sa vytvorí záver a pri vypľúvaní sliny sa ozve zvuk podobný T.
N – vyslovujeme predĺžené M pri oddialených perách.
D – tvoríme z hlásky N. dieťa opakovane vyslovuje slabiku NA s predĺženým N, pričom mu stisneme nosné dierky. Pri samohláske A dierky uvoľníme.
C, Dz – špička jazyka smeruje za dolné rezáky, kútiky úst sa mierne zaostrujú
Č, Dž – špička jazyka smeruje k podnebnej klenbe, ústa sa zaokrúhľujú
S, Z – jazyk sa dotýka podnebnej klenby obidvoma bokmi, špička ja jazyka je za dolnými rezákmi. Kútiky pier sa mierne zaostrujú.
Š, Ž – okraje bokov jazyka sú pritisnuté úzkym pruhom ku koreňom horných zubov, špička jazyka sa približuje k zadnej časti podnebia, ale nedotýka sa ho. Pery sa zaokrúhľujú.
R – jazyk vykonáva špičkou kmitavý pohyb, pery sa na artikulácii nezúčastňujú.
Nacvičujeme pomocou spoluhlások T, D, N. Dieťa vyslovuje opakovane za sebou tttt, potom dddd a nakoniec nnnn. Postupne spojíme dané hlásky a vyslovíme t-d-n viackrát za sebou. Cvičíme slová s R, pomocou hlásky D (trnka = tdnka, tráva = tdáva).
Ť, Ď, Ň, Ľ – predným chrbtom jazyka vytvoríme na prednom tvrdom podnebí, špička jazyka je opretá o dolné rezáky. Pery sa na artikulácii netúčastňujú.
Ť – dieťa vyslovuje opakovane ty-ty-ty (ta, to, te), pričom presunieme hrot jazyka za dolné rezáky, podobne postupujem pri hláske Ď, Ň, Ľ.
J – boky jazyka sa dotýkajú podnebnej klenby, špička jazyka je za dolnými rezákmi. Pery sa na artikulácii nezúčastňujú. Vychádzame z hlásky I, ktorú necháme dlho vyslovovať a spájame ju so samohláskami ía, íe, ío, íi a vznikne ja, je, jo, ju, ji.
K, G – vytvoríme záver zadným chrbtom jazyka na mäkkom podnebí. Potom nasleduje explózia. Pery sa na artikulácii nezúčastňujú. Hlásku K vytvoríme z hlásky T. dieťa vyslovuje ta, ta, ta pričom hrot jazyka stláčame dolu a mierne dozadu. Hlásku G odvodíme z hlásky D rovnakým spôsobom.
Ch – dieťa necháme hlasno vydýchnuť. Výdych si kontrolujeme na chrbte ruky. Hlasné dýchanie spájame so samohláskami á – ch, é – ch, ó – ch, ú – ch... chá, chí, chó, chú, ché.
H – dieťa položí jednu ruku sebe a druhú na našu hruď alebo hrdlo. Hmatom vnímané vibrácie sa snažíme napodobniť.
Po | Ut | St | Št | Pia | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |