Liečebno-výchovné sanatórium
Tešedíkova 3
040 17 Košice-Barca
tel.: +421 556 855 181
email: sanatorium@lvsbarca.sk
Naše služby
Liečebno-výchovné sanatórium (LVS) poskytuje psychologickú, psychoterapeutickú starostlivosť a výchovu a vzdelávanie deťom s vývinovou poruchou učenia a deťom s poruchami aktivity a pozornosti, u ktorých ambulantná starostlivosť neviedla k náprave, na základe:
Cvičenia zamerané na dychovú techniku
Prevencia dychovej arytmie, reči pri vdychu, kolízie medzi dýchaním a rečou.
Cieľom je prehĺbenie dýchania a zvládnutie fyziologicky správneho vdychu a výdychu pri reči tj. predĺženie fázy výdychu a jeho správneho riadenia. Z hľadiska typu dýchania, snažíme sa o rebrovo-bránicové dýchanie.
Dýchacie cvičenia sú súčasťou logopedických cvičení po odstránení nosnej mandle /zabrániť recidíve nosnej mandle/, vrátiť ústne dýchanie späť na nosné. Sú aj súčasťou terapie zajakavosti, palatolalie, DMO, breptavosti.
Hlavné zásady dychových cvičení
Cvičenie v dobre vyvetranej bezprašnej miestnosti, otvorené okno.
Vhodný koberec, deka, pri cvičení poležiačky.
Hrová motivácia cvičení v kombinácii s cvičením fonačným, artikulačným – ako súčasť celku. Možnosť skupinového, alebo individuálneho cvičenia.
Intenzívne cvičenie striedať s prestávkami na vydýchanie, cieľom je náplň cvičení a spôsob ich vykonávania na terapii prispôsobiť individuálnym možnostiam dieťaťa.
Pri dychových cvičeniach v kľude nacvičujeme dýchanie nosom.
Podmienky realizácie dychových cvičení
Prejavy nesprávnej dychovej techniky sú badateľné v ich hovorenom a speváckom výkone, majú vplyv na vytváranie telesnej konštitúcie /držanie tela, vývin hrudníka/ a celkový zdravotný stav.
Symptómy nesprávneho dýchania sa vo zvýšenej miere vyskytujú medzi deťmi s mentálnym postihom /kombinácie s nosnou mandľou, rozštepové vady, zajakavosť.../ sú nasledujúce cvičenia zamerané najprv na nácvik správneho nádychu a výdychu, na osvojenie si rečového dýchania s s ním spätej dychovej ekonómie.
Pred nácvikom ej dobré viesť deti k uvedomeniu si techniky dýchania, kombinovaný rebrovo-bránicový dych a dýchanie nosom.
Ďalej nacvičujeme hlboký nádych spojený so správnym držaním tela v polohe poležiačky, posediačky a v stoji.
Nácvik výdychu, ktorý postupne prehlbujeme a predlžujeme, učíme deti cieľavedome ovládať výdychový prúd /hra slalom, fúkanie a pod/ v kombinácii s hlasovými cvičeniami /fonácia rôznych zvukov, spevných slabík../ a vytvárame predstupeň k nácviku rečového dýchania.
Po zvládnutí správneho rečového dýchania je dôležité naučiť nielen sa dobre nadychovať a vydychovať, ale osvojiť si fázu dychovej pauzy /skľudnenie/, naučiť sa šetriť s dychom a precvičiť dychovú výdrž.
Dychové cvičenia možno vykonávať v kombinácii s pohybovými aktivitami /aj celého tela, napr. chôdza s pohybom častí tela – krúženie rukami, preťahovanie sa../, alebo v uvoľnenom postoji v kľude.
Motivácia dychových cvičení
Logopéd navodzuje rozprávaním určitú situáciu, za ktorej si sediace deti uvedomujú proces dýchania:
Predstavte si, že ideme po rozkvitnutej lúke. To vonia! Teraz prichádzame od kvetinky ku kvetinke a vždy si privoniame /nádych/
V zime staviame snehuliaka a je nám zima na ruky. Skúste si ruky zohriať svojím dychom! /dýchanie do dlaní/
Sme ospalí a zívame. Skúsime poriadne zívnuť a povedzte čo sa deje s dychom - uvedomovanie si nádychu a výdychu
Logopéd zdôrazní prečo musíme správne ovládať dýchanie a aké sú dôsledky nesprávneho dýchania /aj pomocou hry s maňuškami/.
Ako a kam sa nadychovať
Najmohutnejší nádych je v dolnej časti pľúc s využitím spodnej časti hrudníka, kde sa roztiahnú voľné rebrá a medzirebrovými svalmi udrží také množstvo vzduchu, ktoré potrebujeme k výraznej reči a spevu.
Najprv sa doporučuje dýchacie cvičenie v sede s chrbátom opretým o operadlo, nohami na podložke a s kolenami pri sebe. Motiváciou môže byť rozprávanie o mori, morskom brehu, ktorý je plný piesku – posadíme sa do piesku aby náš odtlačok v ňom bol čo najhlbší. Ruku položíme zľahka na žalúdok a v tej chvíli pociťujeme napätie v svaloch. To je miesto dychovej opory.
Cvičenie: Nadýchneme sa tak, aby sme cítili, že nás dych vtláča do sedadla stoličky a súčasne aj nepatrne odstrkuje. Sledujeme, kam sa nadychujeme, voľne vydychujeme. Nadychujeme nosom, chvíľu zostaneme v kľude, kým zas vydýchneme. Pri opakovanom cvičení ľahko bzučíme, tvorený zvuk má ísť plynule, bez chvenia.
Ďalšie cvičenia doporučujeme cvičiť poležiačky, v stoji.
Nádych kontrolujeme voľne položenou rukou v miestach, kde je bránica /deti hľadajú miesto, kde sa im telo nafúkne/.
Cvičenia nádychu a výdychu – hráme sa s dychom
Dychové hry
Po | Ut | St | Št | Pia | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |